Válassza a mediációt!

"Egy jó mester megvárja, amíg a tanítványa Önmagától változik. De, ki a mester, és ki a tanítvány? Nézőpont kérdése. Mindenki mester és tanítvány."


Tanár-diák mediációban nincs "mester - tanítvány" viszony, csakis egyenrangú felek, akik kölcsönösen meghallgatják egymást és megegyezésre jutnak.

Iskolai mediáció!

Az iskolai mediáció célja a tanár-diák, tanár-szülő, szülő-gyermek, diák-diák konfliktusok kezelése, az iskolai kimaradások megelőzése.

A mediáció bevezetése segíti az iskolában az erkölcsi nevelést, a demokratikus jogok és kötelességek megismerését, a különböző viselkedési szabályok gyakorlását.

Egy demokratikus szellemiségű oktatási intézményben ugyanis az iskolai együttélés, valamint az oktató-nevelő munka során fontos szerepet kapnak a tanulók szabadságjogai is, melyek szorosan kötődnek a viselkedéskultúrához és konfliktusok feloldásához.

Ha gyermeke nehezen illeszkedik be az iskolai közösségbe, állandó attrocitások érik társaival szemben, nehezen ért szót a tanáraival, félő hogy egy olyan frusztráció, szorongás alakul ki benne, hogy inkább az iskola kerülését fogja választani.

Ennek következményekép otthon magába vonul, majd fokozatosan elszigetelődik szüleitől, társaitól. Az órákon dekoncentrált lesz, ami a tanulmányi eredményének romlásához is vezethet.

Amennyiben a szülő észreveszi gyermekénél a változásokat, érdemes mihamarabb cselekednie. Ha nem tudják közösen megbeszélni a problémákat és megoldást találni rá vagy a gyermek elzárkózik a szülői beszélgetésektől, akkor erre ad megoldást az iskolai mediáció.

Szülő-gyermek konfliktus esetén: a mediátor segíti a közös hangnem kialakítását, a kölcsönös meghallgatásra ösztönzi a feleket, ahol már nem mint szülő -gyermek, hanem mint két egyenjogú partner vesz részt. Ebben a helyzetben a gyermek jobban megnyílik, nyíltabban beszél problémáiról és képessé válik szülei felé az értő meghallgatásra.

Diák-tanár konfliktus esetén: A felek egy asztalhoz ültetése és a konfliktus feloldása a későbbi iskolai életet pozitív írányba képes mozdítani. A mediációs ülésen, szintén a diák és tanár is egyenrangú félként vesz részt, nyíltan beszélhet szorongásairól, félelmeiről.A feloldás eredménye egy jobb tanár-diák kapcsolat, ezáltal a tanulásra való koncentráció és átlag is pozitív irányba mutat.

Diák-diák mediációban: felszínre kerülhetnek a felek szándékai, attrocitásainak kiváltó okai. Egymás meghallgatásával, a kiváltó okok felszínre kerülésével egy nyugodt és békés együttélés eredménye várható.

Tanár-szülő is kerülhet konfliktusba egymással. Ez mind kihatással lehet a gyermek-tanár viszonyára, elfajulhat jogi procedúrához is. A mediáció segítségével mindkét fél kölcsönös meghallgatása felszínre hozhatja vélt vagy valós sérelmeiket, gyermekkel kapcsolatos problémákra megoldást találhatnak.


"Az idejében felismert és kezelt konfliktusok képesek megelőzni a későbbi destruktív viselkedési formák kialakulását."