Válassza a mediációt!

Forradalmian új megoldás az iskolai konfliktuskezelésben a Peer mediació!

(Kamaszkori konfliktuskezelési technika)

A tanulók a tréning és a mediációs gyakorlat során kulcskompetenciát szereznek, amelyeket a későbbi életük, foglalkozásuk során szükségesek.

A mediátorrá képzett gyerekek konfliktus helyzetben közvetítenek vitában álló társaik között.

Az iskola tanulóközösségei sokszínű terepet kínálnak a társas kapcsolatok alakulására, alakítására.

A békítés célja a megegyezés vagy jóvátétel, ezért eredményesen alkalmazható, ha a gyerekek között érdekkülönbségek vagy kisebb szabálysértések történtek.

Miért eredményes a Peer-mediáció, hogyan zajlik?

A peer-mediáció a tanulók közötti konfliktusokat társuk bevonásával kezelik, elkerülendő, megelőzően az agresszív, esetleg tettleges megnyilvánulás okai.

A vitás felek saját szempontjaikból értelmezik az eseményt. Mediátor segítségével, vezetésével el kell jutniuk a konfliktusban a "saját" szerep felismeréséhez, a közös cél felkutatásához. Ez segíti, hogy betartható megállapodásra jussanak.

Szerepe az iskolai nevelésben:

Az iskolai, azonos korú (peer-mediáció) eljárásként, eszközként használható az egyes konfliktusok megoldására. Erre tréninggel készítjük fel a vállalkozó tanulókat. Mivel nem minden tanuló rendelkezik "mediatori" adottságokkal, ezért szükség van olyan megtanulható rituálékra, melyek egy másik vitakultúra kialakításához segíti őket.

Ezzel olyan képesség birtokába juthatnak, amellyel képesek lesznek saját nézeteltéréseik megoldására is.

Az iskola általános légköre toleránsabb és egymással szemben megértőbbé válik.

Peer-mediáció sikere:

Nyilván azon múlik, hogy a "közvetítők" milyen adottságokkal és elsajátított tudással, kompetenciákkal rendelkeznek:

- érzelmi intelligencia: önismeret, emberismeret

- együttműködési készség a vitás felekkel

- problémamegoldó képesség

- semlegesség

- biztos fellépés

- gyors helyzetfelismerés, döntési képesség

- helikopter- szemléletmód (rálátás)

- kívül maradás képessége (érzelmileg nem bevonódni)

Erre megtanítható a legtöbb gyerek a mediátor segítségével.

Képzés tematikája:

- csoportépítő játékok

- önismeret segítő foglalkozások

-együttműködés gyakorlása

Megismerik és gyakorolják a konfliktuskezeléshez szorosan kapcsolódó tolerancia, előítélet- mentesség,felelősségérzet fogalmakat, megbeszélik, hogy melyek az emberi együttélés legfontosabb szabályai.

A konfliktuskezelést saját élményű esetek, improvizációs, rituálés gyakorlatokon, rögtönzések segítségével tanulják.

Mindezt játékos formában, változatos foglalkozások keretében végzik.